Friday, 2 October 2015

Jugde

Assalamualaikum.

Don’t judge someone easily because people’s heart keep changing and we don’t even know when the hearts  change.  A few people said,sometime we could  guess someone personality by looking to their attitudes. Hmm..

Bagi aku tak semudah itu. Jugde korang maybe betul, but it also has a big tendency to become WRONG. Briefly I said that I could’nt belive in psychology too much. Kalau sekadar nak dengar pendapat orang yang ada ilmu psycho ni boleh la, tapi sekadar dengar je la. Nak terus percaya and buat hujah tu memang tak. Nak percaya tu mungkin beberapa percent,selebihnya aku akan banyak kaji sendiri atau buat pemerhatian.

Nak dengar kisah aku yang dulu x? Tak nak dengar,xyah baca.. Yang nak tau tu teruskan okay J

Dulu,aku ni kuat jugak la judge orang. Contoh,kalau orang tu lambat bangun tidur je aku terus kata dia pemalas. Kalau dia tak makan banyak,aku terus judge dia diet or nak jaga badan. Kalau dia suka marah or mencarut,automatically banyak negative words dalam mind aku untuk describe dia. Sedangkan aku tak kenal sangat pun dia. Tu semua sekadar JUDGEMENT and aku selalu yakin dengan judgement aku. Unintentionally,benda tu pengaruh attitude aku terhadap orang tu. Overconfident sangat, kan? ;p

Actually,perangai tu la membuatkan aku suka compare orang ni dengan orang tu. Bila orang tu ada kekurangan walaupun benda kecil je (Well,aku tahu everyone has their own bad side) ,aku macam tak suka sangat la dengan dia. Bila aku fikir balik,aku macam ada sikap perfectionist. Aku nak jadikan diri aku perfect depan orang ,xnak dorang tahu kelemahan aku sampaikan bila ada orang yang kurang perfect sikit je, aku jadi x suka. Errr.. Ni la kot fact tentang diri aku yang dulu yang kena aku telan. Teruk, kan? Astaghfirullah hal’azim.


Guys, tu dulu okay. Aishah yang dulu. Tapi, aku tak pernah nak menyesal dengan segala benda yang terjadi kat diri aku. Because I’ve learned a lot of things from my past J J

Now, bila aku nak start judge orang.. Banyak perkara yang aku akan fikir.

1)      Aku tak kenal dia.
2)      Dia ada tendency lagi baik daripda aku, just aku tak kenal dia.
3)      Dia berperangai macamtu mungkin dia x sedar, sebab aku dulu pun macamtu. Till one day, dia akan berubah.
4)      Ada benda lain yang effect perangai dia macmtu mungkin?
5)      Waktu kau tidur, mungkin dia bangun tahajud tapi kau pulak yang sedap tidur.
6)      Baru satu kot aku nampak kelemahan dia, kebaikan dia belambak lagi yang aku kena nilai. Bajet aku perfect je.
7)      Di sisi Allah ,dia mugkin hamba yang istimewa dan hebat.
8)      Dia dah menyesal kot, tapi biasalah bila dah terjebak dengan maksiat memang susah nak terus stop. Tapi usaha dia nak bertubat kau tak nampak. (But still aku benci dengan perbuatan dia, bukan dia)
9)      Aku tak pernah tahu kisah hidup dia daripada waktu dia kecil,zaman sekolah sampailah sekarang . Mungkin ada kisah yang hebat? 
10)   Allah tengah uji dia, macam Allah uji aku dulu. Sebab Allah sayang dia sangat.
11)   Biarlah dia dengan hidup dia, aku tahu dia sedar. Cukuplah kau benci dengan hati.
12)   Jangan expect dia terlalu tinggi, nanti aku lagi benci and tak suka bila dia tak penuhi expectation aku.
13)   Jangan fikir dia sama dengan aku.
14)   Sedangkan saiz kasut pun lain2, apatah pula perangai.

Banyak jugak la aku akan fikir sebelum nak judge orang.  Pengalaman mematagkan kita,right? So, jangan terlalu upset dengan diri korang bila ada perangai macamtu, but cepat2 berubah okay sebab peluang tu masih ada and selalu ada.


For those yang selalu jugde orang, stop2 la jugde benda yang buruk. Boleh rosakkan hubungan silaturrahim tau tak? Kalau sayang diri korang , jangan suka sangat judge orang. Orang tu tak dapat apa2 pun guys,korang je yang merana nanti. Haa.. lagi satu orang yang suka jugde then gossip2 ni. Korang sanggup makan daging manusia? Allahu, berdosa tau tak. Jangan la sesekali kita mendekati benda yang Allah murka lagi. Cukuplah dengan pperangai kita yang teruk tu. Tapi setakat ni, aku judge orang takdelah sampai hebah satu kampung. Aku simpan sendiri.  Itu jugak yang membuatkan aku sakit sendiri. Haha. Tu dulu la. Sukati korang la nak jugde aku apa sekarang, Allah lebih tahu baik buruk aku. Lagi satu, jangan terus percaya la dengan gossip ni. Okay? Take care!

No comments:

Post a Comment